donderdag 12 september 2013

Col de galibier

Na maanden lang trainen was het dan eindelijk zo ver we vertrokken op woensdag 28 augustus richting Valoire in Frankrijk.CFL project.
We hebben nog wel even getwijfeld of we wel zouden vertrekken, want ik had namelijk de maandag ervoor mijn voet omgeslagen op de training en het zag er echt niet goed uit, we zijn dan s'avonds nog naar de dokter geweest en foto's laten maken, en blijkbaar was er een pees gescheurd, verdikt volgend de dokter 10 dagen niet lopen en drukverband.
Ik zag de galibier dan ook zo aan me voorbij gaan dacht ik, maar dan kennen ze mij nog niet, waar ik zo lang voor getraind heb ga ik niet zomaar weg gooien hé. dus veel pijnstillers nemen en veeeeeeel ijs leggen en rusten, dat heb ik dan ook echt allemaal heel goed gedaan, en naar woensdag toe zag het er al iets beter uit qua pijn, toch ook maar krukken gaan halen, want het wandelen ging toch ook niet zo goed. En toch wilde ik naar Valoire vertrekken.. Zo gezegd zo gedaan, woensdag dan toch nog koffers beginnen nemen en veel ijszakken mee voor onderweg en ginder en rusten tot de galibier zaterdags.
Daar aangekomen na een lange reis ( dank u manneke van mij). konden we s'morgens gaan inchecken in ons appartement allemaal voorzien door energylab. In de namiddag onze nummer gaan afhalen in het centrum en twee t'schirts gekregen en een rugzak vol met gadgets. Daar in Valoire kwamen we al een en ander bekende gezichten tegen, ze keken natuurlijk raar op dat ik op krukken liep.
Vrijdag morgen zijn we dan samen gekomen met de groep van astma en mucopatienten om het weekend te overlopen, en dan in de namiddag een kleine training te gaan doen. ondertussen was Eric de trail loop doen die ook door hun georganiseerd was, en hij werd daar mooi derde bij. Ik heb ondertussen door de professor en mijn coach naar mijn voet laten kijken, ze wilde me namiddag eens vijf min zien lopen om te zien of het wel ging en anders mocht ik zaterdag niet starten.
Om 13 u hebben we dan verzameld aan de kerk van valoire om een gezamenlijk rondje te lopen, en het ging wonderwel met mijn voet, ik voelde hem wel maar het ging. de prof en hannes gaven me uiteindelijk dan toch groen licht, maar ik moest dan wel op zaterdagmorgen voor de start mijn voet laten intapen door de kinesist ter plaatse. nog leuke avond gehad met Heidi,Jan,Bart,Cindy,Ronny en Conny.
Zaterdagmorgen dus vroeg uit de veren richting prof en kine. de prof had me nog pilletjes gegeven voor de pijn, en de kinesist heeft mijn voet goed ingetapet.
Dan op naar de start want we zouden om tien uur starten. zenuwen had ik eigenlijk niet, alleen maar hopen dat mijn voet het vol hield tot boven.
Ik ben heel rustig vertrokken, we hadden dan ook nog eens de eerste vijf km onverhard  wat eerst niet de bedoeling was, het lopen ging me heel goed af, dit zag er goed uit. Na een km of negen begon ik dan toch pijn te krijgen maar we waren bijna aan de bevoorrading op plan la chat. daar dan nog eens een pijnstiller genomen en terug door, het was die dag ook zalig warm weer, voor mij zelfs iets te warm. tot dan ging het qua stijgingspercentage nog wel, maar amai de laatste 8 km waren zwaar, de ene haarspeldbocht na de andere, na een lange tijd zag ik dan boog, joepie ik was er bijna, tot hannes naast me kwam fietsen en leuk kwam verkondigen dat we tot op de top mochten lopen. in eerste instantie was ik boos, dit had ik niet gedacht en dat laatste stuk was echt dood gaan, mijn ventje aan 1 kant naast me de prof aan de andere kant naast me, hannes achter me ze waren me allemaal naar boven aan het praten en moed aan het inspreken.want het laatste stuk was dood gaan voor mij. toen ik dan uiteindelijk over de streep kwam waren de emoties dan ook groot en kreeg ik heel veel last van mijn ademhaling. als astma patiënt voel je toch heel erg die ijle lucht en dan die inspanning het had geen deugd gedaan aan mijn longen, maar dat was de dag daarna al stuk beter. Nooit gedacht dat ik daar zou boven geraken.
Bedankt in eerste plaats mijn gezin weer voor de aanmoedigingen en de tijd die ik er in mocht steken en mijn man als super begeleider langs me de col op. bedankt aan prof lieven Dupont en Hannes van energylab.
Ik vond dit een mega ervaring en zo hebben we bewezen dat ook mensen met astma veel kunnen bereiken en sporten.

1 opmerking:

Unknown zei

geweldig gedaan Nancy !!!